RSS

Resepi Kek Cawan Coklat Tanpa Tepung

Baru-baru ini, saya pergi makan di kedai berhampiran dengan pejabat saya dan ternampak chocolate cupcake yang dijual di kedai tersebut. Terus saya teringat satu resepi kek cawan coklat yang lain sikit dari yang lain. Kek cawan ini dibuat tanpa menggunakan tepung dan bila kek ini bila dah siap, dia jadi macam cupcake yang lain-lain juga. Resepi ini saya dapat daripada kawan saya

Berikut adalah resepinya dan untuk bancuhan ini boleh dibuat lebih kurang 9 cupcake.

Bahan-bahannya

  1. 20g serbuk koko (diayak)
  2. 65ml air panas
  3. 75g coklat bar (dicairkan)
  4. 75g buttercup (dicairkan)
  5. 120g gula perang
  6. 65g serbuk kacang almond
  7. 2 biji telur saiz A (pisahkan kuning telur dan putih telur)
  8. Chocolate rice untuk hiasan atas

Cara-caranya

  1. Campur air panas dan serbuk koko dan kacau sehingga sebati
  2. Masukkan coklat bar, buttercup, gula perang, kacang almond dan kacau hingga sebati
  3. Masukkan kuning telur satu persatu dan pukul
  4. Dalam mangkuk lain pukul putih telur hingga naik
  5. Campurkan bahan coklat dengan putih telur dan kacau hingga sebati
  6. Masukkan bahan ke dalam paper cup dan bakar di dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu pada suhu 175 darjah celcius selama 30 hingga 45 minit. Cucuk tengah kek untuk mengetahui kek sudah masak atau belum

Bagi sesiapa yang belum pernah cuba kek tanpa tepung, bolehlah mencuba resepi  kek cawan coklat tanpa tepung ini. Lepas tu bolehlah bagi komen anda tentang resepi ini di ruangan komen di bawah. Selamat mencuba!



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS